slideslideslideslide

Novinky

Keď si tínedžer, uč sa zo svojho prostredia

10.10.2016

„Musíš sa učiť zo svojho prostredia, keď si tínedžer,“ tvrdí výskumníčka a neurovedkyňa Daphna Shohamy z Columbia University. Realizovala výskum, ktorý porovnával mozgovú aktivitu tínedžerov a dospelých počas hry s farebnými motýlikmi. Trik bol v tom, že mali na základe farby určiť, na ktorý kvietok motýlik sadne – „pravidlá hry“ sa ale nedali celkom predvídať a menili sa. Cieľom výskumu bolo zistiť, ako sa mozog adaptuje na zmenenú situáciu.

Ako informuje New York Magazine, dospelí využívali časť mozgu, ktorá sa nazýva striatum a zodpovedá za učenie sa metódou pokus-omyl. Mladí okrem striatum zapojili aj hippocampus, ktorí súvisí so spomienkami – epizodickou pamäťou. Vo výskume mali tínedžeri lepšie výsledky – Daphna Shohamy však upozorňuje, že ide len o jednu štúdiu, takže sa z nej nedajú hneď robiť veľké závery. Každopádne mladým odporúča učiť sa zo svojho okolia a zo svojho života.

Zaujímavý poznatok priniesli aj vedci z Iowskej univerzity, podľa ktorých sú mladí ľudia citliví na okamžitý efekt či odmenu alebo výhodu v ich správaní. Napríklad študenti síce vedia, že sa majú učiť, ale radšej si píšu na mobile. Iowčania vysvetľujú, že v adolescentoch je okamžitá odmena či výhoda oveľa silnejšia ako v dospelých. Preto môžu uprednostniť krátkodobú zábavku pred napríklad dlhodobým štúdiom. Vypláca sa to, čo je skôr – a krátkodobá radosť z neučenia sa je oveľa príjemnejšia ako predstava, čo zo mňa bude o pár rokov po škole. Vedci odporúčajú rodičom, aby pomohli deťom v regulácii tohto správania a aby napríklad po deviatej večer ostal zapnutý počítač, ale bez prístupu na sociálne siete.