Veľvyslanectvo mladých 2025 – hodnotenie a výstup prínosov projektov
Aj v roku 2025 sme boli súčasťou projektu Veľvyslanectvo mladých. Riaditeľka neziskovej organizácie EDUCTECH, n.o. PaedDr. Silvia Manduľáková, PhD., bola jednou z členov poroty, ktorá hodnotila projekty v kategórii – Stredné školy- technické zameranie.
Pre tento ročník projektu Veľvyslanectva mladých, študenti spracovali svoje práce na vysokej úrovni. Pričom preukázali nielen odborné znalosti, ale aj kreativitu a inovatívny prístup k riešeniu aktuálnych výziev. Ich schopnosť analyzovať problémy, aplikovať teoretické poznatky do praxe a navrhovať funkčné riešenia pozitívne prekvapili odbornú porotu.
Kvalita predložených projektov jednoznačne dokazuje vysokú úroveň pripravenosti študentov a ich potenciál prispieť k ďalšiemu rozvoju daných oblastí.
Témy, ktoré rezonovali sa dotýkali hlavne oblasti jadrovej energie, ekológie, alternatívnych zdrojov energie, vlakovej dopravy, histórie techniky a propagácie technického vzdelávania.
Študenti absolútne vystihli najaktuálnejšiu tému. Zníženie závislosti od fosílnych palív “Vodík pre ľudí a budúcnosť”. Navrhli domáci vodíkový generátor. Detailne a technicky riešený projekt zaujal v diskusii odbornú porotu.
Ďalšou veľmi zaujímavo prezentovanou témou z histórie techniky, bol žiakmi vytvorený metodický materiál s názvom “Prvá rozsvietená žiarovka v mojom meste” .
Aj keď história techniky nie je vždy v popredí záujmu, jej pochopenie je kľúčové pre vývoj a inovácie. Kvalitné metodické pomôcky môžu zvýšiť záujem študentov o technické odbory a ukázať im, ako minulé objavy formovali dnešnú spoločnosť. Práve takýto informačný materiál precízne zhotovili študenti gymnázia.
Víťazný projekt ročníka 2025 “Veľvyslanectvo mladých” sa venoval téme jadrovej energie.
Cieľom študentov bolo vybudovať dôveru v jadrovú energiu a zvýšiť záujem o ňu aj pre mladú generáciu. Šírenie vedomostí a povedomia o udržateľnej energií, podporili aj tvorbou učebnej pomôcky vo forme 3D modelov. Vizuálne a názorné pomôcky fixujú teoretické poznatky. Umožňujú interaktívne učiť. Tento prístup je obzvlášť užitočný na základných a stredných školách, kde vizuálne a hmatové učenie môže výrazne zvýšiť efektivitu výučby. Študenti z Banskej Bystrice, tak dokázali, že kvalitný prezenčný materiál dokáže vzbudiť nadšenie pre vedu, technické odbory a prehlbovať poznatky o jadrovej energii.
Pre nás porotcov bolo náročné
vybrať finalistov z množstva kvalitných prác. Každá riešila významný obsah.
Príkladom aj k téme cestovný ruch a doprava, bol návrh na využitie virtuálneho asistenta. Inteligentný, virtuálny asistent bol prezentovaný už na konkrétne destinačné body regiónu. V budúcnosti by tak prispel k lepšej orientácii turistov, poskytol aktuálne informácie a zvýšil komfort cestovania.
Nezabudlo sa ani na ekologické cestovanie vlakom. Téme udržateľnej dopravy sa študenti venovali tento rok výraznejšie nielen z enviromentálneho hľadiska, ale aj ekonomického.
Celkovo hodnotíme všetky témy ako spoločensky prínosné a reflektujúce aktuálne výzvy v oblasti udržateľnosti a vzdelávania.
PaedDr. Silvia Manduľáková , PhD.
Zdroj a fotografie: Star Production, s.r.o., Eductech, n.o.