slideslideslideslide

Novinky

Karolinska Institutet: Prostredie a status ovplyvňujú kognitívne schopnosti a vývoj mozgu

26.5.2020

Vedci tvrdia, že prostredie, v ktorom vyrastajú deti, a ich sociálno-ekonomický status ovplyvňujú kognitívne schopnosti a vývoj mozgu počas dospievania, dokonca nezávisle od genetických faktorov. Štúdia ukazuje, aké dôležité je rodinné prostredie, a to nielen počas skorého detstva, ale aj počas dospievania.

Vyplýva to z výskumu 551 adolescentov, ktorý realizovali oddelení pre neurovedu na Karolínskom inštitúte. KI je lekárskou univerzitou blízko Štokholmu, zverejnenom v časopise PNAS. Informuje o tom Science Daily.  

Vo veku 14 rokov boli gény a prostredie nezávisle spojené s kognitívnymi schopnosťami (ktoré vedci merali pomocou testov pracovnej pamäte) a štruktúrou mozgu. Vplyv okolitého prostredia bol však až o 50 až 100 percent silnejšie ako tie genetické. Rozdiely v sociálno-ekonomickom stave súviseli s rozdielmi v celkovej povrchovej ploche neokortexu, píše Science Daily.